Kispesti.hu
May 13
Országos hírek

Országos hírek (11)

Nem csak ellenőrizni fognak, pénzt is szednek


majd az autópálya-lehajtóknál.

 

A bliccelési arány apasztására újabb, ezúttal úgynevezett

mobil csoportokat vet be az autópályakezelő.

 

Bárhol ellenőrizhetik az e-matricát, a nagyobb teherautók és a kamionok számára a főutak egy része is fizetős terület.

Autópályán bliccelni eddig sem érte meg, ám mostantól még nagyobb a lebukás veszélye azok számára, akik esetleg elfelejtenek autópálya-matricát, hivatalos nevén e-matricát vásárolni. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ugyanis minimumra kívánja apasztani a pályadíj megfizetése nélkül autózók számát, ezért a korábban megszokott kamerás ellenőrzés mellett már helyszíni bírságfizetést is lehetővé tevő mobil csoportokkal is vizsgálja az e-matrica meglétét.

 

Az autópályák zömén, a teherautók számára pedig az autóutakon, de még a főutak egyes szakaszain is kötelező az úthasználati jogosultság megfizetése, azt gyakorlatilag bárhol ellenőrizhetik manuális és elektronikus eszközökkel is. Magyarán az autópályakezelő bármikor kérheti az autósoktól a vásárlást igazoló szelvény bemutatását. Ezt szerencsére már nem teszik az ellenőrök, hanem egyrészt kamerákkal olvassák le, majd azonosítják és ellenőrzik a rendszámokat, másrészt az új, decemberben tesztüzemmel, mostantól élőben szolgáló mérőcsoportok miniszámítógépbe pötyögik a megállított autók rendszámát, s amennyiben nincs meg a matrica, a helyszínen pótdíjaznak − személyautó esetén 30 napon belül fizetve 14 875 forint a bírság. Ha esetleg rossz rendszámra vettük a matricát, akár 3 karakter is pontosítható, igaz, karakterenként 1470 forint pótdíj akkor is fizetendő rögtön a helyszínen, ugyanis az új mobil csoportok kasszával ellátott autókkal felszerelt egységek.

 

A decembertől tartó tesztidőszak alatt a 6 mobil csoport több mint 82 ezer járművet ellenőrzött, s létjogosultságát mutatja, hogy az ellenőrzött autók 1,5 százaléka (1900 darab) nem rendelkezett érvényes e-matricával. Többségük − 1400 autó, azaz 78% − külföldi volt, a pótdíjak 70 százalékát fizették be a helyszínen, melyből 15,5 millió forint folyt be az úthálózat fenntartásának kasszájába. Ugyanakkor, mint azt Varga Zoltán, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. díjszedési igazgatója közölte, az ÁAK-nak nem a pótdíjak, büntetések kiszabása a célja, hanem éppen ellenkezőleg. A mobil ellenőrzőcsoportok folyamatos jelenlétével a vásárlási kedvet szeretnék növelni és egyúttal a − zömében külföldi rendszámos autók esetén tapasztalt − bliccelés lehetőségét visszaszorítani. Az új, immár kasszát is bevető mobil csapatokkal elsősorban parkolókban, benzinkutaknál, pihenőhelyeken, illetve lehajtóknál lehet majd a jövőben találkozni. Forrás:autonavigator.hu

50 új, a rendszámokat olvasó és figyelő kamera a fővárosban.

Hamarosan dugócsökkenést okoz majd a fővárosban autózók folyamatos követése,

az első intelligens táblák e héttől tájékoztathatják az autósokat.

Nem kevesebb, mint 50 új forgalomfigyelő kamerát telepített a BKK Budapest területén. A kamerák az autók rendszámát elsőként a behajtóútvonalakon olvassák le, majd a Duna-hidakon ismét megteszik azt, s a kettő között eltelt időből − természetesen temérdek autó átlagolt idejéből − számolják ki, hogy az adott helyről mennyi idő alatt érhetők el az egyes Duna-hidak. Az így kapott információk pedig az autópályákról ismert pontmátrix táblákon − elsőként, a tervek szerint e héttől az M1/M7 bevezetőjénél, illetve a 6-os úton a Savoya parknál − jelennek meg, hogy a fővárosba érkezőket tájékoztassák, s a kevéssé terhelt útvonalak felé tereljék. A "...felé torlódás" helyett a táblák − elrettentő és tájékoztató jelleggel − a hidakhoz jutás konkrét idejét írva a várakozások szerint mindennél jobban terelhetik majd az autósokat, ezáltal a már eleve terhelt, esetleg rövidebb útvonalak helyett inkább a hosszabb, de jobban haladó útra tereléssel mindennél jobban apaszthatják majd a dugókat is.

Bár a kamerák a piroson áthajtás vagy akár − átlagtempó mérésével − a gyorshajtás dokumentálására is alkalmasak lennének, arra nem kívánja használni őket a BKK. Az ugyanakkor nem titok, hogy a behajtási díj − elsőként teherautók számára, de egyszer talán a már régóta citált és állítólag elkerülhetetlen fővárosi dugódíj − beszedésének alapjául is szolgálhatnak. Addig tehát a fővárosban autózok akár szerethetik is majd az új kamerákat, utána viszont aligha lesz autós, aki mosolyogva néz majd rájuk. Forrás: autonavigator.hu

Ennél hasznosabb információkat, az egyes

Duna-hidak elérhetőségének idejét is

megkaphatják a jövőben a

fővárosba érkezők

 

A budapesti Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) "viszonylag jól megemésztette" a Malév csődjét - írta keddi összeállításában a Handelsblatt című német üzleti lap.



A reptér forgalmának több mint egyharmadát kitevő Malév egy évvel ezelőtti csődje súlyos csapás volt a német Hochtief csoporthoz tartozó BA számára, a magyar állami légitársaság kiesésével keletkezett űrt azonban jórészt sikerült kitölteni a diszkont légitársaságok révén. Az utasforgalom így 2012 végére csupán 5-6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól - mondta a Handelsblattnak Jost Lammers, a BA vezérigazgatója.

A hagyományos légitársaságok viszonylag kevés új budapesti járatot indítottak a Malév bedőlése után, a diszkont légitársaság részaránya viszont a 2012 elején regisztrált 26 százalékhoz képest megduplázódott. A Ryanair, vagy éppen a Wizz Air így már a BA legfontosabb partnerei közé tartozik. A Wizz Air további bővítést is tervez, kapacitását az idén 20 százalékkal növeli - mondta Váradi József, a társaság vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a cég jelenleg is a repülőtér forgalmának nagyjából 30 százalékát adja.

Ugyanakkor a budapesti nemzetközi repülőtér tartósan elveszítette tranzitállomás jellegét, mert a Malévval a teljes forgalom mintegy 20 százalékát kitevő átszálló utasforgalom is elveszett, és ezt nem pótolják a diszkont légitársaságok a hagyományos légitársaságokétól eltérő üzleti modelljükből fakadóan - írta a Handelsblatt.

A BA számításai szerint a Malév-csőd miatt a forgalom a korábban vártnál két-három évvel később indul növekedésnek. A Hochtief azonban így is kitart Budapest mellett. A magyar főváros nemzetközi repülőterének keleti és déli irányban több száz kilométeres körzetben nincs komoly versenytársa. "A kilátások jók" - emelte ki Jost Lammers. A BA vezérigazgatója azzal számol, hogy 2014-től tartósan pozitív lesz a cég eredménye.

A BA azonban több támogatást vár a magyar kormánytól. "Ebben az országban nincsen alapvető és világos légiközlekedési stratégia" - mondta a vezérigazgató. Budapest az egyetlen európai főváros, amelynek repülőterén nincsen szálloda - tette hozzá. A hatóságok "többszöri kérés ellenére" még mindig nem adtak zöld jelzést egy hotelberuházáshoz - mondta Jost Lammers a Handelsblattnak. Forrás: airportal.hu

Címlapfotó: Kovács Gábor / AIRportal.hu

péntek, 28 december 2012 22:03

Érkezik

Written by

AZ éjszakai órákban kamionon érkeznek az új metrószerelvények az Örs vezér téri metró végállomásra. Havonta két-három vonatot állítanak forgalomba.

Mint ismeretes a francia Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért. A járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, de a végleges típusengedélyt - főként a fékeknek a magyar előírásoktól való eltérése miatt - nem kapták meg az Nemzeti Közlekedési Hatóságtól.

Emiatt a főváros szerződést bontott, de később, 2011 júliusában a megállapodást megváltozott tartalommal újra hatályba léptették. Ettől számítva 330 napja volt az Alstomnak, hogy leszállítsa az első szerelvényt, ami július 10-én megtörtént.

Fotó: FT.

péntek, 28 december 2012 21:42

Ingyen lehet netezni a ferihegyi reptéren

Written by

A budapesti repülőtér teljes induló utasforgalmi területén elérhetővé vált a vezeték nélküli internetkapcsolat az utasok számára. A 2A és a 2B terminál indulási szintjén, valamint a SkyCourtban mostantól ingyenes internetelérést biztosít a Budapest Airport.

December végétől szinte teljes a vezeték nélküli internetlefedettség a Budapest Airport termináljain. Az indulási csarnokokban, valamint a tranzit területén, összesen több tízezer négyzetméteren vált elérhetővé a wifiszolgáltatás a budapesti repülőtéren - közölte a Budapest Airport szóvivője. A vezeték nélküli internet mostanáig csak a SkyCourt tranzit területén volt elérhető.

A bud:free wifi és a bud:skycourt free névre keresztelt hálózatokon ingyenes szolgáltatást nyújt a Budapest Airport az utasok számára. A kiválasztott hálózaton két órán át akár megszakítás nélkül internetezhet a felhasználó.

A fejlesztés egyelőre csak az elutazó utasok útvonalain és váróhelyiségeiben elérhető, tapasztalatok szerint az érkező utasok a lehető legkevesebb időt töltik a repülőtéren.

Fotó: bogair.hu

vasárnap, 23 december 2012 12:31

Ünnepi közlekedésváltozások

Written by

A Budapesti Közlekedési Központ az ünnepek alatt is folyamatosan biztosítja a közösségi közlekedést. December 24-én 16 óra után az éjszakai járatok közlekednek, Szilveszter éjjelén pedig jelentősen sűrítik, megduplázzák az éjszakai járatokat Budapesten.

Karácsony

2012. december 24-én, hétfőn a járatok a szabadnapi (szombati) menetrend szerint közlekednek 16:00 körülire tervezett utolsó indulásukig. Délutántól az utasok az éjszakai járatokkal utazhatnak. Az utolsó metrószerelvények 15:25-kor érkeznek a Deák Ferenc téri állomásra, ahol az M2 és M3 vonatai kölcsönösen bevárják egymást, majd 15:30-kor indulnak tovább, így biztosítva az átszállást.

Parkolás

A főváros várakozási övezeteiben 2012. december 22-től 2013. január 1-én üzemzárásig nem kell fizetni a várakozásért. Ez alól kivétel az I. kerületben a Budai Vár és a Citadella alatti parkoló, a II. kerületben a Szilágyi Erzsébet fasor Pázsit utca és Házmán utca közötti szakasza (Budagyöngye üzletközpont előtti parkoló), a III. kerületben a Flórián üzletközpont melletti parkoló, a XIII. kerületben a Margitszigeten lévő parkoló, a XIV. kerületben az 56-osok tere Hősök tere és Benczúr utca közötti szakasza, ahol a megszokott rend szerint kell fizetni a várakozásért.

Az 56-osok terén kijelölt autóbusz parkoló működése a Mikulásgyár jótékonysági rendezvény miatt 2012. december 27-én 24 óráig szünetel, a járművek 2012. december 28-án 0 órától használhatják ismét a parkolót.

A fentieken túl a BKK által üzemeltetett őrzött, fizető P+R parkolókban (Hűvösvölgy, BKV végállomás, Újpest-Városkapu metróállomás, Kőbánya-Kispest metróállomás) is a megszokott rend szerint kell fizetni a várakozásért.

Az ünnepek alatt gyakrabban járnak az éjszakai járatok, de a parkolás nem lesz mindenhol ingyenes

szombat, 08 december 2012 20:15

Vasárnap lép életbe a jövő évi menetrend

Written by

Új menetrendi év kezdődött december 9-én a vasúton, a vonatok közlekedésében több hazai régióban és nemzetközi viszonylatban lesznek módosítások. A változás a Kaposvár-Budapest közötti szakaszt is érinti.

Lajosmizse és térsége – négy új vonat

Budapest és Lajosmizse között óránkénti ütemes menetrend kerül bevezetésre, így 15-ről 19-re nő a napi vonatpárok száma. Munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban Ócsa és Budapest-Nyugati pályaudvar között két járattal több, a tanítási időszakban Táborfalva és Kőbánya-Kispest között pedig még egy vonat biztosítja a reggeli eljutás lehetőségét. Ezen felül egy további járat közlekedik késő este Budapest-Nyugati pályaudvarról Lajosmizse felé, javítva a vonal menti települések napi ingázóinak az utazási lehetőségét. A pályaépítési munkák eredményeként a délutáni vonatoknál Budapest irányába 38 perccel csökken a menettartam. Vasárnaptól nagyobb arányban vesznek részt az utasforgalom lebonyolításában a közkedvelt, korszerű Desiro-motorvonatok. Az indulási idő minden órában azonos lesz, így könnyen megjegyezhető a közvetlen belvárosi kapcsolattal rendelkező vonatok menetrendje a munkába járók és az iskolások számára is. A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Képünk illusztráció.

hétfő, 05 november 2012 08:41

Így működik a budapesti bérletmaffia

Written by

Havi 12 millió forintot keres az a hétfős csoport, amely a Nyugati téri aluljáróban gyűjti be a járókelőktől a lejárt bérleteket és jegyeket - állítja a csoport egyik tagja. A használt, de el nem rongyolódott bérleteket lézerrel borotválják simára, a mégis lebukó ügyfelek büntetésére pedig garanciát vállalnak. A hamisított bérletekkel úgy kereskednek Budapest egyik legforgalmasabb pontján, hogy a rendőrség és a BKK is tud róla.

"Ha hozol száz használt bérletet, elviszem mind, látod, van itt pénz" - mondta büszkélkedve az [origo] inkognitóban lévő tudósítójának a Nyugati téri aluljáró egyik feljárójánál egy férfi, miközben a pénztárcájában lévő tízezreseket mutogatta. "Csak ne legyen gyűrött, és ne legyen ráírva a bérletigazolvány száma" - ismételte többször is azt a két kritériumot, amely ahhoz szükséges, hogy használt bérletünkből pénzt csináljunk.

Aki sűrűn megfordul a Nyugati téri aluljáróban, rendszeresen találkozhat azzal a jelenséggel, hogy a metrólejáró környékén ismeretlenek használt jegyeket, bérletek kérnek el a járókelőktől, valamint hamisított bérleteket árulnak. Az aluljáró környékén több hajléktalan is arról beszélt az [origo]-nak, hogy vannak sorstársaik, akik abból élnek, hogy városszerte használt jegyeket, bérleteket gyűjtenek be, majd továbbadják valakiknek, akik nagy tételben megvásárolják tőlük. Megpróbáltunk utánajárni annak, hogyan működik a bérletmaffia, így találkoztunk a fentebb említett férfival is a metró bejárata előtt.

Forrás: origo.hu. Teljes cikk ide kattintva olvasható.

 

vasárnap, 28 október 2012 10:10

Óraátállítás

Written by

2012. Október 28. vasárnap hajnalban 3:00 órakor 2:00 órára, egy órával vissza kell állítani az órákat, ezzel elkezdődik a téli időszámítás. Jelenleg a kutatók megosztottak abban a kérdésben, hogy a számok alapján van-e értelme az óraátállításnak. Az emberek közérzete általában rosszabb lesz a téli időszámítás kezdetekor, mivel innentől kezdve tudatosul bennünk, hogy vége a nyárnak és jönnek a hideg, sötét téli hónapok.

 

Óraátállítás célja

Az óraátállítás célja kezdetben az volt, hogy a nappalok minél jobban egybeessenek a lakosság megszokott ébrenléti idejével, ami reggel héttől este tízig tart. Mára azonban megoszlanak a vélemények az óraátállítás szükségességéről.

Ki kezdeményezte az óraátállítást

Az óraátállítás először 1976-ban, három évvel az első olajárrobbanás után vezették be Franciaországban. A hatóságok a lépést azzal indokolták, hogy az akcióval 300 ezer tonna kőolajnak megfelelő energia megtakarítás érhető el. Magyarországon 1980 óta alkalmazzák évről-évre a nyári időszámítást, amelynek szintén az volt a célja, hogy energiát spóroljunk meg. A nyári-téli időszámítást jelenleg egy kormányrendelet szabályozza, amelyet az Unió tagállamaiban érvényes szabályhoz igazítottak. Eszerint a nyári időszámítás minden év március utolsó vasárnapján kezdődik és október utolsó vasárnapjáig tart. Forrás és a teljes cikk ide kattintva olvasható.