Kispesti.hu
May 1

Mindennapok
Madárbarát kert jött létre a kispesti Forrásházban PDF Nyomtatás E-mail
Írta: budapestinfo.eu   
2013. május 20. hétfő, 08:18

Május 17-én tartották a Forrásház madárbarát kertjének projektzáróját – számolt be a XIX. kerület hivatalos honlapja. A Kispesti Családsegítő Szolgálat és Gyermekjóléti Központ tavaly ősszel, az önkormányzattól kapott pályázati forrásból indította el a beruházást, amelynek során madárodúkat, süntanyát, békalakot alakítottak ki, hogy a lakótelepen előforduló állatok otthonra találhassanak.

A programot a Magyar Madártani Egyesület szakmai tanácsokkal támogatta, és a kellékek beszerzésében is segített.

 
Balesetek PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Fehér Tibor   
2013. május 17. péntek, 16:58

A változékony időjárás megviseli az embereket. Sok baleset történt a mai napon. Többek között

a Határ út - Nagykőrösi út csomópontban személygépjármű és kukásautó ütközött, nagy volt a torlódás.

A hír köszönjük Gombkötő Krisztiánnak.

Figyelmesen közlekedjenek a hosszú hétvégén is.

 

Képünk illusztráció.

 
Száznál többen adtak vért hétfőn PDF Nyomtatás E-mail
Írta: mti.hu   
2013. május 15. szerda, 08:10

A Kispesti Véradók Egyesülete idei második önkéntes véradásán a Városházán 113 jelentkezőből 108-an adtak vért. Többen is lehettek volna, ám mivel délután 5 óráig tartott a program, a munkából érkezők közül sokan már hiába jelentkeztek.

Somogyi Lászlóné, a Kispesti Véradók Egyesületének vezetője a kispest.hu-nak elmondta, a jövőben szeretnék módosítani a véradások idejét, ezért később kezdődne, és tovább - késő délutánig vagy kora estig - tartana a program, hogy a munkából jövők is segíthessenek a vérkészletek pótlásában. Ezért a következő rendkívüli véradást július 30-án 14.00-19.00-ig tartják a véradó egyesület Csokonai utcai székhelyén.


 
Kezdődhet az Erkel tornateremének építése PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Fehér Tibor   
2013. május 14. kedd, 22:28

Gajda Péter a napokban írta alá az építési szerződést az Épkar Zrt.-vel az Erkel Ferenc Általános Iskola tornatermének kialakításáról, így hamarosan teljesülhet az iskola tanárainak és diákjainak régi vágya is: ha minden a tervek szerint halad, 2014-ben a cseppnyi tornaszoba helyett végre rendes tornateremben tarthatják a testnevelésórákat.

A polgármester elmondta, ugyan a költségvetés szigorú gazdálkodásra kényszeríti az önkormányzatot, mégsem lehetett tovább halogatni a beruházást, fontos volt ugyanis, hogy az Erkel diákjai is - hasonlóan a többi iskolához - a kor elvárásainak is megfelelő, korszerű létesítményben tornázhassanak.

Az önkormányzat képviselő-testülete vita nélkül fogadta el a tornaterem építésének tervét. A múlt hónapban döntés született arról is, hogy a kerület az iskola tornatermének építéséhez 300 millió forint kedvezményes fejlesztési hitelt vesz fel a Magyar Fejlesztési Banktól, így nem kell értékesíteni az önkormányzat OTP-részvényeit. Forrás:epulettar.hu

 

 
Bringás reggeli PDF Nyomtatás E-mail
Írta: mti.hu   
2013. május 10. péntek, 14:44

Országszerte huszonhat helyszínen több mint 4000 kakaóscsigát és üdítőt osztott szét a Magyar Kerékpárosklub 200 aktivistája a kerékpárral munkába igyekvőknek csütörtökön reggel, a Bringázz a munkába (Bam!) kampány félidejénél.


A Föld napján, április 22-én kezdődött kampányra eddig csaknem 2000 vállalat regisztrált. A cégek 7000 dolgozója eddig 750 ezer kilométert tekert kerékpárján, így 140 tonna szén-dioxid-kibocsátástól óvta meg a légkört. Ezek a félidős eredmények már majdnem elérik a tavaly őszi kampány végeredményét - mutatott rá az évről évre javuló eredményekre László János, a Magyar Kerékpárosklub vezetője.
A Batthyány téri központi helyszínen Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta: az elmúlt két évben összesen 66 milliárd forintot fordítottak országszerte kerékpáros projektekre, és 2007 óta csaknem 2000 kilométer bicikliút épült.
László János az MTI-nek elmondta: a kerékpározást népszerűsítő kampányoknak köszönhetően Magyarországon évente 40-50 százalékkal nő a biciklis forgalom, a Gellért téren például egy-egy melegebb napon húszezren tekernek keresztül. Hozzátette azonban, hogy a megfelelő kerékpáros infrastruktúra kialakításáért még nagyon sokat kell dolgozni, hiszen például az országban lévő összesen 4000 kilométernyi kerékpárút fele használhatatlan állapotban van, és többek között számos új út kialakítására is szükség lenne.


A Bringázz a munkába! kampányt négy évvel ezelőtt a kerékpározás népszerűsítésére hívta életre a Magyar Kerékpárosklub. A játék során a részvevők egy online naptárba gyűjthetik letekert kilométereiket és ha április 22-e és május 25-e között legalább nyolc alkalommal kerékpárral mennek munkahelyükre vagy bárhova a városban, és ezt rögzítik a rendszerben, a kampány végén értékes díjakat nyerhetnek.
A május 25-én záruló Bam! programhoz még most is lehet csatlakozni vállalatoknak, iskoláknak, civil közösségeknek és egyéni bringásoknak egyaránt.

Reggelivel csütörtökön Budapesten a Batthyány téren, a Szentlélek téren, Újpest-Városkapunál, a bazilikánál, a Kálvin téren, a Népligetnél, a Gellért téren, a Lehel csarnoknál, a Béke téren, a Jászai Mari téren, a Városligetben és Kispesten az Europark előtt várták a két keréken közlekedőket, uzsonnát pedig 17 órától osztanak a BME főépülete előtt, a Műegyetem rakparton. A vidéki városok közül Debrecen, Érd, Győr, Kecskemét, Miskolc, Pécs, Püspökladány, Sopron, Szeged, Tapolca és Veszprém csatlakozott az akcióhoz.

Kép forrása: kti.hu

 
Vízcsőtörés PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Fehér Tibor   
2013. május 09. csütörtök, 16:41

Vízcsőtörés történt a tegnapi nap folyamán a József Attila utcában. Már nem először fordul elő ezen a szakaszon. A hibát a Vízművek szakemberei hamar elhárították.

 
Sporttörténeti ritkaságokat kapott a Kispesti Helytörténeti Gyűjtemény PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Dankó József   
2013. május 04. szombat, 14:53

A Kispesti Helytörténeti Gyűjteménynek adományozta családi és sporttörténeti emlékeit Bányai Nándor válogatott labdarúgó özvegye, Bányai Eta – adta hírül a kerület honlapja. A régi újságkivágások és fotók Bányai mellett Bozsik József és Puskás Ferenc emlékét őrzik. A gyűjtemény átadását Fenyvesi Dezső, a Puskás Alapítvány elnöke kezdeményezte.

A Kispesti Helytörténeti Gyűjtemény épülete, a kép forrás: Wikipédia

Gajda Péter polgármester megköszönte az özvegynek, hogy éveken át gondozta és megőrizte a sporttörténeti ritkaságokat, és arra kérte őt, hogy segítse az intézmény szakembereit ezek feldolgozásában, az események és a képek azonosításában, összerendezésében.

Forrás: Budapestinfo.eu

 
Fejlesztik a budapesti jelzőlámpa-rendszert PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Dankó József   
2013. április 30. kedd, 09:34

Dr. György István főpolgármester-helyettes számolt be arról honlapján, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a Siemens-Swarco Jelzőlámpa Konzorcium között fennálló jelzőlámpa szervizüzemeltetési és fejlesztési szerződés 2013. december 31-én lejár, ezért a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 24-i döntésével felkérte a Budapesti Közlekedési Központot az új üzemeltetési szerződés közbeszerzési kiírásának elkészítésére. Az új szerződés keretében az üzemeltetési feladatok ellátásán túl számos fejlesztés is megvalósul majd.

Kiemelt cél a zöldhullám biztosítása, csökken a lámpáknál töltött várakozási idő

A forgalomirányítási rendszer iránti legfőbb elvárások egyike a folyamatos működtetés, hiszen egy forgalmas kereszteződésben a sötét jelzőlámpák jelentős baleseti kockázatot jelentenek, ráadásul növelik a torlódások kialakulásának esélyét is. Budapest városszerkezete ugyanakkor megnehezíti , hogy a kiemelt fő irányokban lehetőség szerint mindkét irányban biztosítsák a folyamatos haladási lehetőséget, azaz a zöldhullámot, de a fejlesztések során kiemelt cél, hogy erre a lehető legnagyobb mértékben törekedjenek. Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a BKK felé az zöldhullámok fejlesztése, kiterjesztése a lehető legtöbb útvonalra.

A főváros útjain 2013 márciusában 850 jelzőlámpás vezérlőegység működött. A városközpont környékén található 512 jelzőlámpát a központi forgalomirányítás felügyeli, további 232 közlekedési lámpa pedig távfelügyelet alatt áll. A felszíni tömegközlekedés járműveinek közlekedését koordináló FUTÁR rendszer az év folyamán beindul, és már az első ütemben is 30 jelzőlámpás csomópontban biztosít folyamatos haladási lehetőséget a BKK járatainak, 2014 és 2017 között pedig további 100 csomópontban részesítik majd előnyben a tömegközlekedést. A fő forgalmi irányok haladásának biztosítása mellett csökkentik a mellékirányok várakozási idejét is – ennek pozitív hatásai elsősorban a kisebb forgalmú időszakokban érezhetőek majd.

A Budapesti Közlekedési Központ létrejöttét követően közlekedésszervezőként egyik első fontos intézkedésünk volt a nagykörúti  villamosok közlekedésének előnyben részesítése a gépjárműforgalommal szemben. A Nagykörúton ugyanis csúcsidőszakban egy irányban óránként nagyjából 3000 ember utazik autóval (ez a hidakon mérhető maximum), míg eközben 8000 utas használja a 4-es és 6-os villamosokat. Logikus és racionális döntés volt tehát, hogy a többség érdekei és várospolitikai célkitűzéseink szerint a villamosokhoz hangolják a zöldhullámot és a lámpaprogramokat. Hasonló, villamosbarát lámpaprogramok a fejlesztések eredményeként a következő években  az 1-es, a 3-as, a 24-es vonalakon, illetve a Budai Fonódó vonalain is életbe lépnek majd.

Bővítik a közvetlenül felügyelt forgalomirányító lámpák körét

Budapesten jelenleg jellemzően a Hungária körúton kívüli,  illetve a városhatárhoz közeli területeken 106 olyan forgalomirányító berendezés található, amelynek semmiféle kapcsolata nincs a forgalomirányító központtal. Ez pedig azt jelenti, hogy a forgalomirányító lámpák, vagy a forgalom nagyságát érzékelő, és a lámpák működését befolyásoló bejelentkező eszközök meghibásodásának, a beállított értékektől eltérő működésének észlelése csupán esetleges, az útellenőrök vagy az arra autózok bejelentése nyomán tudjuk csak meg, ha valamelyik berendezés nem megfelelően működik. A meghibásodások viszont nem csak a fővárosi úthasználók komfortját, de a forgalomszervezés szolgáltatási szintjét is jelentősen csökkentik.

A 2014 és 2017 között megvalósuló fejlesztéseknek köszönhetően minden jelzőlámpa közvetlen kapcsolatban lesz a forgalomirányító központtal, így a hibaelhárítás, illetve a forgalmi viszonyok változása miatt szükségessé váló beavatkozások azonnal elvégezhetővé válnak, míg a 15 éves életkort meghaladó forgalomirányító berendezések közül 80 darabot lecserélnek. Ez a fejlesztés azt is lehetővé teszi, hogy a központból a jelzőlámpákat akár egy napra vagy néhány órára (pl. rendezvények idején) átprogramozzák, amire ma a bonyolult és nehézkes személyes beállítási szükséglet miatt nincs mód a külső városrészekben.

Elektronikus kijelzők a P+R parkolókban

A világvárosok közlekedési rendszerében az egyéni és a közösségi közlekedés igénybevétele közötti átjárhatóságot segítik a P+R parkolók. Budapesten jelentős elmaradás tapasztalható ezek számában, népszerűsítésében és sok esetben a már meglévők kihasználtságában is. Az idei fejlesztéseknek köszönhetően a forgalomirányító központ új parkolásirányító rendszerrel bővült, így a 2014 és 2017 között lezajló további fejlesztések után a foglaltságról, illetve a szabad férőhelyek számáról is  elektronikus kijelzőkön, úgynevezett változtatható jelzésképű táblákon tudják majd tájékoztatni a gépjárművel érkezőket a Hűvösvölgyi P+R, a KÖKI P+R és a Rákóczi téri mélygarázs környékén, mely parkolókat a Főváros megbízásából a BKK működtet.

Hangos jelzőlámpák segítik a látássérültek közlekedését

Az elmúlt húsz évben jellemzően csak konkrét lakossági igények felmerülése esetén került sor a jelzőlámpák „hangosítására”. A csomópontok számának bővülését hosszú éveken át akadályozta, hogy nem állt rendelkezésre olyan technológia, amelyet a felhasználók és a közvetlen környezetben lakók is elfogadtak volna. Az érdekvédelmi szervezetekkel egyeztetve azonban mára már széles körben elfogadottá vált a bejelentkező eszközzel (jellemzően távkapcsolóval) aktivált, a környezeti zajterheléshez alkalmazkodó hangerejű jelzések alkalmazása, így elhárult az akadály a módszer széles körben történő alkalmazása előtt, melynek nyomán a BKK széles körűen kiterjeszti a rendszert Budapesten.

Forrás: BKK és Dr. György István honlapja

 


133. oldal / 195